Wild parken route - Reisverslag uit Giritale, Sri Lanka van Marieke en Ruud V - WaarBenJij.nu Wild parken route - Reisverslag uit Giritale, Sri Lanka van Marieke en Ruud V - WaarBenJij.nu

Wild parken route

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Ruud

22 November 2015 | Sri Lanka, Giritale

Gisteren de lange route gefietst. De temperatuur was zeer aangenaam, wat wel een keerzijde had: We hadden bijna de hele dag regen. Gelukkig gewone en warme regen en geen continue stortbui.
De weg kwaliteit deed erg Belgisch aan, als er al sprake was van asfalt. Maar dit werd rijkelijk vergoed met de schoonheid van de omgeving. Alles is mooi groen en er zijn zoveel dieren. Bv grote varanen die oversteken, krokodillen in het water, slangen, vogels, bv zwarte Ibis.
De honden beginnen nu wel erg vervelend te worden, dagelijks hebben we te maken met agressieve honden. En omdat er ongeveer om de meter een hond ligt/staat, maakt dat ons erg alert.
Olifanten hebben we niet gezien, maar wel heel vaak het vuurwerk gehoord om hen te verjagen.
Onderweg nog omgefietst om een uit rots gehouwen Buddha van 15 meter te bewonderen. Ik zeg omgefietst, omdat de route onbegaanbaar was. De moesson was heftig en lang dit jaar, waardoor er vele overstromingen zijn. Als het water tot boven de krankas komt, durven we het nog wel aan, maar hoger niet, oa ivm de stroming. De locals roepen ons meestal om te melden dat de weg verderop is afgesloten. En anders merkten we het wel vanzelf. Gaandeweg wordt deze wateroverlast wel minder, want we klimmen gestaag, maar we hebben onderweg dorpdelen blank zien staan. Het schijnt in het zuiden nog erger te zijn.
In Dambulla hebben we een grot tempel bezocht. Deze was erg mooi, de mooiste tot nu toe hier gezien. Een Chinese dame was bijna haar smartphone verloren aan een aap. Een andere aap had haar tas met kleding al gestolen. Ze durven wel, die apen...
Vandaag zijn we naar het rots paleis in Sigirya geweest. Gebouwd rond 500 n Chr. Wauw! Indrukwekkend! Een symmetrische tuin, met een watersysteem als de Romeinen. Dit was voor de betreffende steile rots. Uit de rots waren deels treden gehouwen en deels met natuursteen traptreden aangebracht. Mooie wandschilderingen en op de top van de berg, waar de ruïne van het paleis stond, was een fabelachtig uitzicht, ook op de aangelegde tuin.
Een bidon kopen in Sri Lanka valt niet mee, dus we hebben een gewone waterfles op zijn tweede houder gepropt. Werkt ook.
Onze overnachting is een echt huisje met vakantiegevoel. Als het van de app mag, post ik een foto van het uitzicht. Bij de schemering zagen we nog een enorme zwerm grote vleermuizen. En om ons huisje vloog een kleine vleermuis. Is de lucht weer iets gezuiverd van insecten. :)

• 22 November 2015 - 20:43

Olivier En Karin:

Wat een heerlijke vakantie tot nu toe, mooie natuur, vriendelijke mensen, lekker eten, hemels douchen.
    Geniet nog lekker van jullie vakantie en kom aub weer heel thuis, zonder honden beten en olifanten knuffels.
    Een dikke knuffel van ons.

• 22 November 2015 - 23:37

Anja:

Blij dat jullie zo'n mooie route hebben gehad.
    Wat een enorme dierenclub daar! En een hoop vocht.
    Jullie hebben zo zeker een enerverende reis! Hopelijk valt er niet teveel in het water en houden de apen verder hun poten thuis.
    Groetjes

• 23 November 2015 - 16:45

Ma En Pa Voerman:

hoi vakantiegangers
    Wij ontvangen regelmatig jullie berichten vinden het erg leuk om op de hoogte te blijven van de belevenissen Wij lazen dat het weer niet al te mooi is maar dat jullie toch erg naar je zin hebben
    Ruud bezig met vrienden te worden met de apen wij hebben al eerder gereageerd maar dat is zeker niet
    doorgekomen Nog veel plezier verder
    Ma en Pa